Home

Contact

COCMA Actueel

 

Secretariaat

p/a Dhr. H. Koldenhof
Koperwiek 6
3435 AS Nieuwegein

Email: info@cocma.nl
www.onderwijsfondscocma.nl

Praktijkonderwijs in Addis Abeba

Eind augustus vertrok ik naar Addis Abeba. Het plan was dat ik The International Leadership Academy of Ethiopia zou helpen met hun exacte vakken en dan vooral helpen met het opzetten van practica! Belangrijk om bij stil te staan is dat hier in Nederland altijd alles zo goed is geregeld en in Afrika is het vaak toch wat relaxter en kan het ook altijd morgen.

Toen de school begon was dat nog vrij rustig. Niet alle leerlingen waren op de hoogte, leraren moesten mij nog leren kennen, ik moest de lesmethodes van de leraren daar nog leren kennen en ga zo maar door! De school begon in dit schooljaar met hun 4e jaar en ze hebben dit jaar dan ook voor het eerst afstudeerders. De school wil ervoor zorgen dat de leerlingen naar goed vervolg onderwijs gaan over heel de wereld, zodat ze EthiopiŽ kunnen helpen zich te ontwikkelen gericht op de Westerse wereld. Belangrijk onderdeel voor het wetenschappelijk gerichte onderwijs bij ons in het Westen zijn practica die je doet bij Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. De leraren bij The International Leadership Academy hebben zelf hun onderwijs gevolgd in EthiopiŽ, maar daarbij hebben ze geen practica gedaan. Ze hadden dan ook geen flauw idee wat ze konden doen, of hoe ze het op moeten zetten, hoe ze leerlingen zich kunnen laten voorbereiden of hoe ze de leerlingen kunnen vragen een verslag te schrijven en deze dan te beoordelen. Mijn taak bestond er dus uiteindelijk uit om het een en ander zo voor te bereiden, dat de leraren hiermee aan de slag konden.

Nu is het practicumlokaal vooral in 2016 opgezet door een groep van leerlingen, maar hebben ze er verder nog niet in gewerkt. In de eerste paar weken ben ik vooral bezig geweest met het opzetten van documenten over practica. Daarnaast ben ik bij alle drie de vakken de lesmethodes door gaan werken om te kijken welke practica worden voorgesteld in de boeken. Deze practica ben ik gaan uitwerken en de materiaallijsten heb ik vergeleken met wat er in het practicumlaboratorium stond. De school had geen extra geld voor extra materialen, dus dat beperkte het een en ander. Uiteindelijk is het mij gelukt om practica op de rails te zetten, maar omdat de leraren de practica niet gewend zijn werd er bij mijn vertrek gekeken of er een practicum assistent gevonden kon worden.

De leerlingen vonden de practica helemaal geweldig. Wel vonden ze het vervelend dat er zoveel werk aan vooraf gaat met voorbereidingen in hun labjournaal en dat er ook nog een verslag gevraagd kan worden. Maar het labjournaal en het verslag, waarbij ze ook literatuur moeten zoeken en vernoemen in APA-stijl, zijn juist de onderdelen waar ze het meeste winst kunnen boeken met het oog op hun toekomstige onderwijs buiten EthiopiŽ.

Zelf heb ik geleerd dat ik niet alles kan controleren. Sommige dingen gaan nu eenmaal niet over een nacht ijs, of stroomuitval, waardoor lichtmicroscoop niet werkt of internet uitvalt zodat ze ook online geen practica kunnen uitvoeren. Dit is natuurlijk erg goed geweest voor mijn improvisatievermogen. Helaas heb ik van EthiopiŽ zelf niet zo heel veel kunnen zien, ik heb natuurlijk de hoofdstad gezien, samen te vatten als chaos dat ze proberen te organiseren, maar wat niet lukt. Ook ben ik naar Debre Zeyt geweest, een stad ten zuiden van de hoofdstad. Vlak daarna begonnen de onrusten echter en werd buitenlanders afgeraden om buiten de hoofdstad te komen. Ik heb me echter nooit onveilig gevoeld. Ik kende namelijk al mensen van wat winkels in de straat, die ook wisten waar ik verbleef en wat ik deed, daarnaast zorgde de Nederlandse ambassade in Addis Abeba ervoor dat ik op de hoogte bleef. Ook al ga je naar een veilig gebied, zorg ervoor dat je je bij het ministerie van Buitenlandse Zaken meldt waar je heen gaat en waar je zit. Dan ben je er zeker van dat je informatie krijgt wanneer dit nodig is.

Al met al is mijn ervaring in EthiopiŽ ťťn die ik niet had willen missen. Ik heb zoveel nieuwe mensen leren kennen, met een andere kijk op de wereld en op het onderwijs. Gewerkt met leerlingen die het als een voorrecht zagen om onderwijs te krijgen, natuurlijk blijven ze wel tieners, dus ook zij zijn niet perfect, maar wel gemotiveerd om te leren.

Marieke Bloo

Januari 2017


Print deze pagina