Een steuntje in de rug voor de (deel)tijd student

Het onderwijsfonds Cocma ondersteunt publicaties en projecten sinds 2013. Hier onder een lijst van de winnaars van onderwijsjournalistiek over de periode 2013-2023

2016 – 2019

2017
Ronald Buitelaar
Hoe krijgt de leraar het roer weer in handen? In: DNM 5.4, december 2018.
Buitelaar gaat na wat er na 25 jaar terecht is gekomen van het mooie voornemen de leraar meer ruimte te geven. Zijn voorzichtige conclusie luidt dat de leraar weer meer het roer in handen lijkt te nemen.

Marion van Weeren
Zacht op de relatie, hard op de inhoud. In: De Nieuwe Leraar augustus 2018.
Van Weeren liep mee met een inspectiebezoek om een indruk te krijgen of zo’n bezoek wel zo werkdrukverhogend werkt als sommigen zeggen.

 

2018
Bas Belleman & Irene Schoenmacker
Docentevaluaties deel 1: de kritiek / “Ze zijn anoniem, je kunt je niet verdedigen”, en deel 2: negen oplossingen / “Als studenten heel tevreden zijn moet je óók oppassen”.
Verschenen op de site van het HOP, oktober 2018. Van persoonlijke beledigingen tot stompzinnige oordelen: veel docenten hebben grote moeite met de kritiek die studenten leveren in evaluaties. Het roer moet om, vinden ze. Maar hoe dan? Voor een antwoord op die vraag zetten Belleman en Schoenmacker een enquête uit.

 

2019 Januari
Sebastiaan van Loosbroek
Verschraalt het universitair onderwijs?
Uiteindelijk gerealiseerd als: Generatie 2020, 4 delen: Mare 4-12, 10-12 en 21-12 2020 en 14-1-2021.
Met zijn artikelenreeks wilde Van Loosbroek laten zien dat het universitair onderwijs de afgelopen decennia erg is veranderd. Verslechterd, als je het de docenten vraagt, terwijl de kwaliteitsbewakers volhouden dat de universiteit nog steeds gezond is.

Juli
Yvonne van de Meent
Weldoeners starten basisschool in Rotterdam.
In: Onderwijsblad, april 2020.
Een artikel over Het Epos, een nieuwe school op Rotterdam Zuid die gefinancierd wordt door de filantropische stichting De Verre Bergen.